برگزاری دفاعیه دکتری مهندس پارسا جلوخانی

 | تاریخ ارسال: 1404/6/12 | 
مهندس پارسا جلوخانی دانشجوی دوره دکتری این دانشکده در رشته مهندسی عمران گرایش سازه، ۱۲ شهریورماه سال ۱۴۰۴ از رساله خود تحت عنوان « ارزیابی لرزه‌ای وصله ستون‌های فولادی پرشده با بتن با استفاده از پیچ‌های عبوری» به صورت حضوری با راهنمایی دکتر محسن‌علی شایان‌فر دفاع می نماید.
چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:
در سال‌های اخیر، استفاده از سیستم‌های سازه مختلط فولاد و بتن به ویژه در سازه‌های بلند گسترش یافته است. ستون‌های پرشده با بتن به دلیل عملکرد مناسب خود، یکی از انواع پرکاربرد این سیستم‌ها هستند. در این میان، چگونگی اجرای وصله در طول ستون‌ها، در محل‌هایی که به دلایل اجرایی نیاز به اتصال دارند، به دلیل اهمیت ذاتی ستون‌ها در حفظ پایداری سازه، اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که وصله‌ها می‌توانند به عنوان نقاط ضعف احتمالی در انتقال پیوسته بار عمل کنند. اجرای وصله‌های پیچی در ستون‌های پرشده با بتن به دلیل وجود هسته بتنی با محدودیت‌های بیشتری نسبت به ستون‌های فولادی معمول همراه است. در این پژوهش، جزئیات جدیدی برای اجرای وصله ستون‌های پرشده با بتن پیشنهاد شده و عملکرد آن‌ها تحت بارگذاری شبه‌لرزه‌ای بررسی شده است. ابتدا با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی در نرم‌افزار OpenSees، یک پروتکل بارگذاری کنترل‌شونده توسط نیرو متناسب با رفتار وصله تحت انحنای ساده تولید شد. سپس سه نمونه آزمایشگاهی با جزئیات پیشنهادی ساخته و تحت پروتکل طراحی شده که شامل ۷ چرخه رفت و برگشتی تا سطح تقاضای ۵/۱ برابر ظرفیت خمشی ستون کوچکتر و در ادامه بارگذاری یکنوا تا شکست بود، آزمایش شدند. بررسی منحنی‌های هیسترزیس نشان داد سه چرخه آغازین رفت
و برگشتی رفتاری کاملاً الاستیک و متقارن داشتند و نخستین نشانه‌های افت سختی از چرخه چهارم ظاهر شده است. در چرخه هفتم، مساحت حلقه هیسترزیس نمونه‌ها در بازه حدود ۱/۳۱ تا ۹/۳۳ کیلوژول ثبت شد که بیانگر جذب انرژی پایدار تا پیش از تخریب است. همچنین مساحت زیر منحنی بارگذاری یکنوا تا شکست بین حدود ۵/۲۳ تا ۷/۲۵ کیلوژول به‌دست آمد. حداکثر نیروی ثبت شده در بارگذاری یکنوا حدود ۱۳۰ کیلو‌نیوتن بود. از نظر مکانیزم خرابی، لغزش یا بازشدگی در وصله تا چرخه‌های پایانی مشاهده نشد و گسیختگی نهایی در بارگذاری یکنوا رخ داد. این نتایج نشان می‌دهد وصله‌های پیشنهادی ضمن حفظ پایداری چرخه‌ای، کارایی مطلوبی در انتقال نیرو و جذب انرژی دارند. یافته‌های این تحقیق می‌تواند در کاربردهای عملی ارزیابی لرزه‌ای وصله ستون‌های پرشده با بتن با استفاده از پروتکل بارگذاری پیشنهادی و نیز جزئیات ارائه شده وصله ستون به عنوان جزئیاتی اجرایی در چنین اعضایی مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی: وصله ستون، پروتکل بارگذاری کنترل‌شونده توسط نیرو، ارزیابی لرزه‌ای،
ستون‌های مختلط فولاد و بتن، پیچ عبوری.
رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق:
parsa_jelokhanicivileng.iust.ac.ir

دفعات مشاهده: 656 بار   |   دفعات چاپ: 88 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر